Trenger jeg MR-skanning?

”Jeg har så vondt i ryggen! Jeg tror vi må ta et bilde for å se hva som har skjedd.”
”Naboen sa at jeg må kreve å få MR av ryggen.”
”En kollega sa han hadde hatt det samme som meg, og det viste seg å være prolaps!”

Dette er vanlige utsagn som vi ofte hører på kontoret. Etter å ha forklart hvordan vi kartlegger behovet for bildediagnostikk en rekke ganger ovenfor pasienter, bestemte vi oss for å skrive en kort tekst omkring dette emnet. Mange pasienter opplever en viss frustrasjon dersom man er tilbakeholden med å henvise til MR. Forhåpentligvis vil denne teksten kunne være oppklarende for deg.

Det er ikke slik at du aldri vil bli henvist til MR-skanning. MR er et uvurderlig verktøy i diagnostikken, men har sin klareste verdi i tilfeller hvor man ønsker å bekrefte eller avkrefte en helt spesifikk problemstilling. Dette kan være ved mistanke om underliggende betennelsessykdom i ryggen, isjias hvor man vurderer operasjon eller andre alvorlige sykdommer som rammer ryggen. Heldigvis er dette ytterst sjelden og representerer derfor svært få av de pasientene som vi ser i det daglige.

Vi vet at det MR-skannes altfor mange pasienter i dagens helsevesen. Dette skjer dessverre også ved helt vanlige og ufarlige tilstander hvor det ikke er finnes indikasjon for bildediagnostikk. Videre har vi god dokumentasjon for at tidlig MR-skanning faktisk medfører dårligere prognose. Den økte bruken av MR har også medført en utstrakt oppfatning i befolkningen om at bildediagnostikk er en nødvendig del av utredningen av ryggsmerter og at man må ha bilder for å forstå hvordan ryggsmertene best skal behandles.

Også hos mennesker som er helt smertefrie vil man kunne oppdage tilfeldige forandringer i ryggen hvis man tar MR. Eksempelvis vil det ut av 100 tilfeldig valgte 30-åringer uten korsryggssmerter, være omtrent 30 av disse som har skiveprolaps. Over 50 av dem vil ha ”slitte skiver” (skivedegenerasjon). Disse tallene fortsetter å øke med alderen, og ved 50år vil de tilsvarende tallene være 40% og 80%. Det er også gjort lignende studier på nakke, skuldre, hofter og knær som viser samme tendenser som vi ser i korsrygg.

Med andre ord går vi alle sammen rundt med diverse ’feil og mangler’, uten at vi nødvendigvis har vondt i ryggen. Mange av disse såkalte ’funnene’ i ryggen er derfor et resultat av normale aldringsprosesser. Kunsten ligger i å finne ut hvilke pasienter som faktisk har et behov for MR-skanning, og å forklare resten hvorfor det ikke trengs bilder for å forstå og behandle deres ryggsmerter.

I vår klinikk er vi mer opptatt av at du skal få et trygt forhold til ryggen din. Når du forstår hvordan ryggen er bygget opp og hvordan kroppens maskineri fungerer, så mener vi at du vil være i bedre stand til å ivareta din egen rygghelse. Ryggen vår er en av de mest robuste strukturene i kroppen. Den består av 24 virvler som gjør at den kan bøyes, tøyes, strekkes og roteres. Den er ikke skapt for å bevege seg som en stokk. Den trenger bevegelse og mosjon. Ikke nødvendigvis beinharde treningsøkter på et treningsstudio. Den kan ha vel så godt av en tur i skog og mark.

Veien til en sunn rygg starter med et liv i bevegelse!

Referanser:

Brinjikji, W., Luetmer, P.H., Comstock, B., et al.: Systematic Literature Review of Imaging Features of Spinal Degeneration in Asymptomatic Populations. AJNR Am J Neuroradiol, 2014.
Deyo, R.A., Mirza, S.K., Turner, J.A., et al.: Overtreating chronic back pain: time to back off? J Am Board Fam Med, 2009. 22(1): p. 62-8.
Gill, T.K., Shanahan, E.M., Allison, D., et al.: Prevalence of abnormalities on shoulder MRI in symptomatic and asymptomatic older adults. Int J Rheum Dis, 2014. 17(8): p. 863-71.
Guermazi, A., Niu, J., Hayashi, D., et al.: Prevalence of abnormalities in knees detected by MRI in adults without knee osteoarthritis: population based observational study (Framingham Osteoarthritis Study). BMJ, 2012. 345: p. e5339.
Mafi, J.N., McCarthy, E.P., Davis, R.B., et al.: Worsening trends in the management and treatment of back pain. JAMA Intern Med, 2013. 173(17): p. 1573-81.
Nakashima, H., Yukawa, Y., Suda, K., et al.: Abnormal Findings on Magnetic Resonance Images of the Cervical Spines in 1,211 Asymptomatic Subjects. Spine (Phila Pa 1976), 2015.
Register, B., Pennock, A.T., Ho, C.P., et al.: Prevalence of abnormal hip findings in asymptomatic participants: a prospective, blinded study. Am J Sports Med, 2012. 40(12): p. 2720-4.
Webster, B.S., Bauer, A.Z., Choi, Y., et al.: Iatrogenic consequences of early magnetic resonance imaging in acute, work-related, disabling low back pain. Spine (Phila Pa 1976), 2013. 38(22): p. 1939-46.
Webster, B.S. , Cifuentes, M.: Relationship of early magnetic resonance imaging for work-related acute low back pain with disability and medical utilization outcomes. J Occup Environ Med, 2010. 52(9): p. 900-7.