PROBLEMOMRÅDER

HOFTE / LYSKE

Smerter i hofteregionen kan ramme begge kjønn og i alle aldre. Hofteregionen består av en rekke strukturer som kan være opphav til smerter, blant annet muskelutspring, slimposer, leddkapsel, leddleppe og ikke minst hofteleddet.

Les mer om…

Slitasje / coxartrose

Smerter i lysken, setet eller hoften, utstrålende smerte til utsiden av låret og rundt kneet kan være symptomer på slitasje i hoften. Dette kalles for hofteartrose eller coxartrose.

Ofte vil man oppleve haltende gange og strålende smerter fra hofte/lyske og ned i lår. Spesielt smertefullt ved belastning (for eksempel allminnelig gange og trappegang). Men slike symptomer kan også være tegn på andre problemer. For eksempel vil muskulære problemstillinger i musklene rundt hoften kunne gi tilsvarende symptomer. Funksjonelle problemer i korsrygg og/eller bekkenledd, eller en betennelsestilstand i disse leddene, vil også ha mange overlappende symptomer. Kiropraktoren stiller diagnosen gjennom sykehistorie, klinisk undersøkelse og eventuelt billeddiagnostiske undersøkelser.

Ny forskning har vist at mange pasienter med hofteartrose vil kunne få god hjelp av manuell behandling av hofteleddet samt strukturert rehabiliterende trening. Hos oss er begge medarbeiderne utdannede fysioterapeuter i tillegg til kiropraktorer, og vi har begge lang erfaring med rehabiliterende trening av hofteartrose.

REFERANSER:

Poulsen, E. et al. Osteoarthritis Cartilage, 2013.

Refererte smerter fra rygg/bekken

I en del tilfeller kan smertene man opplever i hofte og/eller lyske stamme fra funksjonelle problemstillinger relatert til rygg, bekken og hofte.

Funksjonelle begrensninger her vil kunne gi irritert muskulatur som igjen vil gjøre bevegelse og trening vanskelig og smertefullt. Kiropraktoren har lang utdannelse innenfor muskel- og skjelettproblemstillinger, og vil kunne diagnostisere og behandle de fleste problemstillinger i relasjon til rygg, hofte og bekken.

Lyskesmerter

Smerter i lysken kan ha ulike årsaker. Smertene kan være bare lokalt eller være sammenfallende med rygg og/eller hoftesmerter. Hos menn kan smertene stråle ned til testikkelen.

Vi opplever ofte at pasientene er engstelig da de ofte har vært utredet uten klare funn fra for eksempel indre organer (nyrer, tarm, underliv). Hos mange stammer lyskesmertene fra funksjonelle problemstillinger i bekken/bekkenring og/eller muskulære problemstillinger i regionen. Hos for eksempel fotballspillere er lyskesmerter ofte relatert til muskulære problemstillinger i hoftens innoverførere (adduktorer). Hvis problemstillingen er tilbakevendende kan det være verdifullt å kikke på bevegelsesmønstrene omkring bekkn, hofte, knær og ankel for å undersøke om det er underliggende belastningsskader som ligger til grunn for lyskesmertene.

Ved en akutt muskelskade så er målsettingen med behandlingen er å begrense blødningen og forebygge eller lindre smerter som måtte oppstå. En god akuttbehandling er å følge PRICE-prinsippet (Protection, Rest, Ice, Compression, Elevation) – eller på norsk:

Beskyttelse – Hvile – Is – Kompressjon – Elevasjon

Beskyttelse og Hvile er kanskje det mest innlysende elementet i behandlingen. Vedvarende aktivitet av det skadede området vil kun føre til mer blødning og inflammasjon (betennelsesreaksjon).

Is legges på det skadede området og man kan benytte noe man har i fryseren eller isposer som man får kjøpt på apoteket eller i en sportsforretning. Effekten av denne type kuldebehandling er nok ikke all verdens stor. Forskning har vist at kulden ikke trekker særlig langt inn i vevet og at blodgjennomstrømingen kun reduseres i begrenset grad.

Kompresjon er det absolutt viktigste elementet i denne akuttbehandlingen. Bruk en pelott (eller en ispose) og legg på det skadede stedet og surr rundt med et elastisk bind. Det er viktig at bindet er stramt nok.

Elevasjon er det siste elementet i denne behandlingen. Søk å holde det skadede stedet så høyt som mulig, helst 30 cm over hjertehøyde. Dette for å redusere blodtrykket mot skadestedet så mye som mulig.